Terug naar cases overzicht

Met een fiets heb je het goed voor mekaar!

Gedragscampagnes Kort - Effie Awards 2020

anwb_visual_effie.png
anwb_visual_effie.png

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

ANWB

Bureau

Yune
Wavemaker B.v.

Samenvatting

Titel

Met een fiets heb je het goed voor mekaar!

Hoe ANWB het imago en gedrag t.o.v. het ANWB domein 'Fiets' heeft kunnen keren door het domein 'Auto' los te durven laten.

Uitdaging

De ANWB is vooral bekend van auto en Wegenwacht. De focus van de ANWB ligt echter op mobiliteit in bredere zin. Fietsen is daarbij een belangrijk speerpunt. Toch is de spontane associatie van de ANWB met fiets laag. Deze schommelt al jaren rond de 6%.​ Dat de ANWB is er ook voor de fietser is, willen we heel Nederland en onze leden in het bijzonder laten weten. We willen daarom onze autoriteitspositie op het domein fiets verhogen en de spontane associatie een boost geven.

Inzicht
  1. Tijdens het voorjaar stappen meer Nederlanders en ANWB leden op de fiets en gedurende deze periode zijn ze vaak op zoek naar extra informatie en producten. Dit effect werd enorm versterkt door COVID-19.
  2. De elektrische fiets zet de hele fietsbranche in beweging. Een e-bike vraagt echter een flinke investering en dit neemt voor de consument onzekerheid met zich mee.
Idee

Als het om fietsen gaat hebben we bij de ANWB veel te bieden. Idee: we creëren één overkoepelende domeincampagne op het domein fiets. Daarbij selecteren we een 4-tal relevante en vernieuwende producten (hero’s) voor sterke bewijsvoering. 

Resultaat
  • Groei spontane associatie fietsen van 6% naar 14% (target 10%).
  • Groei in autoriteitspositie van ANWB op het gebied van fietsen van 54% naar 62% (target 60%).
  • Bezoek aan fietsportal stijgt naar bijna 1 miljoen (218% t.o.v. 2019).
Waarom Effie-waardig

De spontane associatie met auto is belangrijk voor de ANWB. Voor de eerste keer in drie jaar maken we de keuze om in deze campagneperiode het domein auto los te laten. We maken een bewuste keuze voor fiets en leggen de totale focus op dit domein. Dit heeft geresulteerd in uitzonderlijke resultaten.

anwb_visual_effie.png

Juryrapport

Ambitie

Nederland is een fietsland: 36.000 kilometer fietspad, meer fietsen dan inwoners. De e-bike is de laatste jaren bezig aan een grote opmars, in 2019 was de helft van de nieuw verkochte fietsen de elektrische variant. In die context had de ANWB een probleem. Iedereen kent de ANWB als steunpilaar voor de automobilist met de Wegenwacht als externe voorpost, maar de ambitie is breder. De ANWB wil het voor iedereen mogelijk maken om zorgeloos en met plezier onderweg te gaan. De associatie van de ANWB met fietsen liet alleen te wensen over, die schommelde al jaren rond de 6%. Een kortlopende campagne moest de autoriteitspositie en spontane associatie van de ANWB op het domein fiets verhogen, respectievelijk van 54% naar 60% en van 6% naar 10%. Een marketingdoel is er eigenlijk niet, behalve dan een gewenste uplift in de afname van fietsproducten (zonder kwantificering).

Strategie

Twee inzichten stonden aan de basis van de strategie: als mensen in het voorjaar op de fiets stappen...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland