Terug naar cases overzicht

McDonald's. You bin it, to win it!

Maatschappelijke Impact - Effie Awards 2020

Effie_20_McDonalds. You bin it, to win it!.jpg
Effie_20_McDonalds. You bin it, to win it!.jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

McDonald's

Bureau

TBWA/NEBOKO
OMD Netherlands
Hill + Knowlton Strategies

Samenvatting

Titel

McDonald's. You bin it, you win it!

Uitdaging

McDonald’s staat in de top-3 veroorzakers van Zwerfafval en heeft dus een flinke verantwoordelijkheid. Hoe beïnvloed je als McDonald’s de houding en gedragsintentie van je bezoekers om minder zwerfafval te veroorzaken?

InziCht

De grootste doelgroep van passieve vervuilers beïnvloed je niet met regels en straffen, maar door motiveren en incentiveren. Maak het leuk en makkelijk; Toon en Beloon goed gedrag. Dat past bij een positief merk als McDonald’s.

Idee

You Bin It You Win It. Een nationale zwerfafval spelshow, waar je kunt winnen, door je afval te ‘binnen’. Gooi je McDonald’s verpakking in de speciale afvalbak en maak kans op superleuke prijzen. 

Resultaat

457 items over onderschatting watergebruik in regionale/nationale pers. Het % mensen dat zich zorgen maakt over watertekort stijgt van 57 naar 79. Forse verschuivingen in bewuster watergebruik. 

Waarom Effie-waardig?

Met een campagne waarin we dagelijks watergebruik visualiseren in de vorm van literflessen zuiver drinkwater oogsten we een enorme hoeveelheid regionale en zelfs landelijke free publicity.  Dit met een beperkte regionale inzet. De boodschap We onderschatten ons watergebruik en dat is reden tot zorg wordt landelijk opgepikt. Met als gevolg opmerkelijk sterke resultaten als het gaat om groeiend bewustzijn dat beschikbaarheid van water niet vanzelfsprekend is. En een opmerkelijke positieve verandering in het omgaan met eigen watergebruik op diverse punten. Met klinkende bekendheids- en imagoresultaten voor Vitens als bijvangst.

Effie_20_McDonalds. You bin it, to win it!.jpg

Juryrapport

Ambitie

Zwerfafval veroorzaakt veel ergernis en toch belandt circa 50 miljoen kilo zwerfafval per jaar in onze leefomgeving (veel daarvan vergaat helemaal niet). McDonald’s staat in de top-3 van veroorzakers van zwerfafval. Wekelijks ontvangt de fastfoodketen meer dan 3 miljoen gasten. Als slechts een klein percentage daarvan het afval niet in de afvalbak gooit ontstaat er al snel een flinke berg: 92% van de McDonald’s verpakkingen zamelt het bedrijf zelf in, 8% belandt bij mensen thuis, op het werk of op straat. In het verlengde van de wereldwijde Scale for Good-strategie besloot McDonald’s Nederland de handschoen op te pakken en in te zetten op gedragsverandering met als doel: 4% meer afval in de prullenbakken op het eigen terrein. Bovendien zou meer dan 50% van de potentiële vervuilers de intentie moeten uitspreken afval vaker in de afvalbak te gooien.

Strategie

Het inzicht dat menselijk gedrag grotendeels wordt gestuurd door onbewuste en automatische processen stond aan de...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland