Samenvatting
Titel
McDonald's. You bin it, you win it!
Uitdaging
McDonald’s staat in de top-3 veroorzakers van Zwerfafval en heeft dus een flinke verantwoordelijkheid. Hoe beïnvloed je als McDonald’s de houding en gedragsintentie van je bezoekers om minder zwerfafval te veroorzaken?
InziCht
De grootste doelgroep van passieve vervuilers beïnvloed je niet met regels en straffen, maar door motiveren en incentiveren. Maak het leuk en makkelijk; Toon en Beloon goed gedrag. Dat past bij een positief merk als McDonald’s.
Idee
You Bin It You Win It. Een nationale zwerfafval spelshow, waar je kunt winnen, door je afval te ‘binnen’. Gooi je McDonald’s verpakking in de speciale afvalbak en maak kans op superleuke prijzen.
Resultaat
457 items over onderschatting watergebruik in regionale/nationale pers. Het % mensen dat zich zorgen maakt over watertekort stijgt van 57 naar 79. Forse verschuivingen in bewuster watergebruik.
Waarom Effie-waardig?
Met een campagne waarin we dagelijks watergebruik visualiseren in de vorm van literflessen zuiver drinkwater oogsten we een enorme hoeveelheid regionale en zelfs landelijke free publicity. Dit met een beperkte regionale inzet. De boodschap We onderschatten ons watergebruik en dat is reden tot zorg wordt landelijk opgepikt. Met als gevolg opmerkelijk sterke resultaten als het gaat om groeiend bewustzijn dat beschikbaarheid van water niet vanzelfsprekend is. En een opmerkelijke positieve verandering in het omgaan met eigen watergebruik op diverse punten. Met klinkende bekendheids- en imagoresultaten voor Vitens als bijvangst.
Juryrapport
Ambitie
Zwerfafval veroorzaakt veel ergernis en toch belandt circa 50 miljoen kilo zwerfafval per jaar in onze leefomgeving (veel daarvan vergaat helemaal niet). McDonald’s staat in de top-3 van veroorzakers van zwerfafval. Wekelijks ontvangt de fastfoodketen meer dan 3 miljoen gasten. Als slechts een klein percentage daarvan het afval niet in de afvalbak gooit ontstaat er al snel een flinke berg: 92% van de McDonald’s verpakkingen zamelt het bedrijf zelf in, 8% belandt bij mensen thuis, op het werk of op straat. In het verlengde van de wereldwijde Scale for Good-strategie besloot McDonald’s Nederland de handschoen op te pakken en in te zetten op gedragsverandering met als doel: 4% meer afval in de prullenbakken op het eigen terrein. Bovendien zou meer dan 50% van de potentiële vervuilers de intentie moeten uitspreken afval vaker in de afvalbak te gooien.
Strategie
Het inzicht dat menselijk gedrag grotendeels wordt gestuurd door onbewuste en automatische processen stond aan de...