Samenvatting
Samenvatting
Een groot en breed merk is als een “tank”: na jaren van daling is het zeer moeilijk om een fundamentele verandering te realiseren. Echter zijn we erin geslaagd om een succesvolle koerswijziging te realiseren.
Deze campagne is verantwoordelijk dat deze daling is omgezet in groei. Daarmee heeft LiGA binnen 1 jaar, na de lancering van de campagne, voor het eerst sinds 2015, het markleiderschap (omzet & volume) in het tussendoorschap heroverd.
Tevens heeft deze campagne eigenhandig ervoor gezorgd dat consumenten, klanten, en collega’s LiGA in hun harten weer hebben gesloten.
Juryrapport
Ambitie
Sinds een jaar of tien melden zich steeds meer partijen op de ‘verantwoorde koekjesmarkt’. Liga, het merk dat sinds 1923 bestaat en sinds jaar en dag de dienst uitmaakt in deze markt, begon zo’n tien jaar geleden steeds meer terrein te verliezen ten gunste van met name hippe nieuwkomers en private labels. Dat tij moest gekeerd worden en dus werd in april 2018 een campagne gestart die van Liga weer het nummer één tussendoortje van Nederland moest maken. Om dat te bereiken moest het marktaandeel tot boven de 18% worden opgeschroefd door de penetratie te verstevigen (+2%). Een behoorlijk forse ambitie aangezien er in de twee jaar voor de start van de campagne ongeveer 200 producten in het tussendoorschap zijn bijgekomen.
Strategie
Het inzicht dat Liga weliswaar een ‘tussendoortje van ons allemaal’ is (Dutch Heritage), maar dat we het uit het oog (en dientengevolge uit het hart) verliezen als we ouder worden, leidde tot de strategie waarin die erfenis werd getransformeerd tot...