Terug naar cases overzicht

Lekker bezig Maggi!

Gedragscampagnes Lang - Effie Awards 2020

Effie_20_Lekker bezig Maggi!.jpg
Effie_20_Lekker bezig Maggi!.jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

Nestlé Nederland B.v.

Bureau

UM

Samenvatting

Titel

Lekker bezig Maggi!

Uitdaging

Na jaren van dalende verkopen en marktaandeel – met als dieptepunt 2018 – winnen in de categorie Kruidenierswaren door het merk weer relevant te maken voor een breed publiek. 

InziCht

Maggi ziet een gat tussen de Instagrammable foodiecultuur en het dagelijkse koken. En zet met een nieuwe strategie, creatief concept en media-aanpak de doorsnee kok centraal: zij zijn lekker bezig! 

Idee

Door de realiteit van het dagelijks koken (en daarmee Maggi’s kernassortiment) een podium te geven, worden niet alleen de harten van mensen teruggewonnen maar ook Maggi omzet en marktaandeel. 

Resultaat

Na de start van de nieuwe creatieve en mediastrategie begin 2019, groeit Maggi harder dan de markt: van -6,2% netto omzet in 2018 naar +9% in juni 2020. Ook de merkcijfers vinden het pad omhoog.  

Waarom Effie-waardig?

Op basis van sterk inzicht wordt ingezet op een gedurfd volledig nieuw recept: het dagelijkse koken en Maggi’s kernassortiment krijgen de hoofdrol in real life diaries ‘Dag Avondspits’ waarin de doelgroep wordt aangemoedigd bij het bereiden van de dagelijkse maaltijd: zij zijn Lekker Bezig! Het pad van traditionele campagnevoering wordt volledig verlaten met inzet van branded content en digitale media. Met een kleiner budget wordt het koopgedrag sterk beïnvloed en keert Maggi na jarenlange daling terug naar omzet én marktaandeelgroei. Ook de merk- en imagocijfers stijgen weer. Lekker Bezig Maggi! 

Effie_20_Lekker bezig Maggi!.jpg

Juryrapport

Ambitie

Maggi, sinds 1872 op de markt, kampte een kleine 150 jaar na de start met een dalende omzet en een teruglopend marktaandeel. Eind 2018 was het marktaandeel in kruidenierswaren tot 24,5% gezakt. Daarmee stond Maggi op de tweede plaats, achter marktleider Unilever met vooral het merk Knorr (40%). Het omzetverlies van Maggi in 2018 is historisch groot: -6,2%. Maggi is actief in meerdere productcategorieën, uitgerekend in de categorie waar het zich in 2018 volledig op richtte - maaltijdmixen en -pakketten - mislukten productintroducties. Tijd om in actie te komen. Een stevige commerciële doelstelling werd geformuleerd: in 2 jaar tijd moest de omzetdaling gekeerd worden naar 0,5% groei. Een vergelijkbaar verhaal voor de merkfunnel: merkbekendheid, -gebruik en -voorkeur moesten een flinke boost krijgen en ook op imago-statements was er werk aan de winkel.

Strategie

Maggi constateerde dat het de connectie met de eigen merkkracht - de keukenhulp voor iedereen - aan het verliezen...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland