Samenvatting
Titel
Kruidvat blijft Kruidvat.
Uitdaging
Hoe pareer je acute gedragsverandering, gedreven door angst, onzekerheid en overheidsmaatregelen. Hoe geven we het vertrouwen naar Kruidvat te komen én voorkomen we One Stop Shopping bij supermarkten.
Inzicht
Bedreigingen van buiten zijn de sterkste drivers voor gedragsverandering. Covid-19 heeft dat weer bewezen. Mensen worden bang en onzeker. Juist dan zoeken mensen houvast en steun in vertrouwde hoek.
Idee
Laat mensen voelen er niet alleen voor te staan. Kruidvat is er. Altijd! Medewerkers in de winkel, het magazijn en kantoor: ze zijn vastberaden om ook in deze zware tijd voor klanten klaar te staan.
Waarom Effie-waardig
De omzet daalde snel en niemand wist hoe lang dat zou duren. We moesten het vertrouwen van consumenten zo snel mogelijk herstellen om door keiharde overheidsmaatregelen veroorzaakt krampachtig shopping gedrag te laten stoppen. Het is de combinatie van razendsnel anticiperen, authentieke executie en een creatief idee dat het merk meer diepgang geeft, die deze case Effie-waardig maakt.
Want wie het lukt om met een binnen 10 dagen bedachte en geproduceerde campagne acuut One Stop Shopping gedrag om te draaien en er beter en sterker uit te komen verdient een Effie.
Juryrapport
Ambitie
Kruidvat is een grote speler in de Nederlandse drogisterij-markt. De concurrentie in die markt is stevig, vooral sinds ook supermarkten zich steeds nadrukkelijker manifesteren in de markt voor personal care-producten. Door de always on-strategie wist Kruidvat zich goed staande te houden tussen die concurrentie en veel traffic naar de winkels te genereren. Tot de corona-crisis uitbrak. Ineens speelden prijs en korting een ondergeschikte rol, ineens probeerden consumenten winkelbezoeken zoveel mogelijk te beperken en alle boodschappen bij de supermarkt te doen. Overleven in de context van one stop shopping (bij de concurrentie) werd zo het eerste doel. Concreter geformuleerd (maar helaas niet gekwantificeerd): traffic naar de winkels creëren en marktaandeel verdedigen. Qua communicatie zette Kruidvat in op drie doelen: onderscheidend vermogen vergroten door relevantie als drogist te benadrukken, positionering als betrouwbaar en betrokken merk versterken en - last but not...