Samenvatting
Titel
Toch een beetje Koningsdag
Uitdaging
Als gevolg van de Corona-crisis gingen festiviteiten rondom Koningsdag 2020 niet door. Maar hoe verkoop je succesvol loten verbonden aan een nationale feestdag terwijl het feest niet doorgaat?
Inzicht
In deze zware periode is er ook behoefte aan positiviteit. Nederlanders zijn optimisten, we laten onze nationale feestdag niet zomaar voorbijgaan. Samen maken we er toch een beetje Koningsdag van.
Idee
Staatsloterij wil Nederland een hart onder de riem steken in deze moeilijke periode. Met een vrolijke campagne laat het merk op muzikale wijze zien hoe Nederland toch nog een beetje Koningsdag viert.
Resultaat
Met deze razendsnel ontwikkelde maar zorgvuldig uitgedachte campagne schiet Staatsloterij raak: minimale omzetdaling en forse stijgingen op merk-KPI’s.
Waarom in de case Effie-waardig
Als gevolg van de Corona-crisis worden de festiviteiten rond Koningsdag 2020 afgeblazen. Met een historische terugval in consumentenbestedingen en retailtraffic, en een flink kortere campagneperiode zijn er genoeg uitdagingen voor de Koningsdagtrekking. Maar door het maatschappelijke sentiment goed aan te voelen weet Staatsloterij er een groot succes van te maken. Dat maakt deze case Effie-waardig: Staatsloterij laat een Koningsdagtrekking zonder Koningsdag (viering) slagen.
Juryrapport
Ambitie
Koningsdag 2020 was natuurlijk geen ‘normale’ Koningsdag. Doordat de festiviteiten als gevolg van de corona-crisis werden afgelast, zag Staatsloterij zich voor een groot dilemma geplaatst: wat te doen met de Koningsdagtrekking? De campagne die groei van omzet en merk-KPI’s moest bewerkstelligen (en die al grotendeels klaarlag om op 11 april live te gaan), moest na de afkondiging van de intelligente lockdown razendsnel van een nieuwe strategie en een nieuw concept worden voorzien. De verkoop via het retailkanaal zou naar verwachting een stuk minder zijn, zeker voor wat betreft de last minute-verkopen, een fenomeen waar bij dit soort trekkingen veel van afhangt. Vanwege alle onzekerheid werd de campagneduur ook nog eens van 17 naar 10 dagen ingekort. Allicht dat in deze context de omzetdoelstelling naar beneden werd bijgesteld (index 90 t.o.v. 2019). De schade zoveel mogelijk beperken dus. Tegelijkertijd bood de crisis een kans om met een oer-Hollands merk als Staatsloterij...