Samenvatting
Titel
Met #InstaIntern is voor het eerst wereldwijd het gehele wervingsproces van creatief talent volledig verplaatst naar Instagram en is de expertise van Ogilvy Social.Lab als social first bureau bewezen.
Uitdaging
Het aantal aanmeldingen voor een creatieve stage daalt, terwijl het aan werving bestede aantal uren stijgt. Hoe kan deze paradox worden gekeerd?
Inzicht
Door te selecteren op basis van portfolio’s worden onnodig blokkades opgeworpen. Creatief talent verdient de kans om zichzelf te bewijzen juist als ze nog geen goedgevuld portfolio hebben.
Idee
#InstaIntern verandert Instagram in een wervingstool. Via interactieve Instagram Stories krijgt jong creatief talent de kans te laten zien wat ze in hun mars hebben.
Resultaat
#InstaIntern heeft een explosieve stijging in aanmeldingen gerealiseerd (+1200%) terwijl het aantal besteedde uren per aanmelding is gehalveerd (50,19%).
Waarom Effie-waardig
#InstaIntern is een wereldwijde primeur die werving en selectie van jong creatief talent via Instagram Stories mogelijk maakt. Het werkte met name goed voor Ogilvy Social.Lab omdat het de expertise als social first bureau bewijst. Het doel om creatief talent te werven door eruit te springen en onderscheidend te zijn is in slechts 5 dagen ruimschoots behaald. Het innovatieve format kan in de toekomst gebruikt worden voor verschillende disciplines en merken.
Juryrapport
Ambitie
#InstaIntern verandert Instagram in een wervingstool. Via interactieve Instagram Stories krijgt jong creatief talent de Ogilvy.Social.Lab is een communicatiebureau dat werkt met talent dat ‘de wereld van nu’ begrijpt en dat ‘social at heart’ is. Het vinden van dat talent, veelal afkomstig van creatieve academies, is a hell of a job. Bureaus, productiehuizen en merken vechten om de schaarse aanwas. Het wervingsproces is arbeidsintensief en tijdrovend: vacatures posten, academies berichten, mappenavonden organiseren. Dat moet toch anders kunnen, dacht Ogilvy dat de afgelopen jaren te maken had met een teruglopend aantal aanmeldingen voor stageplekken. Het marketing-doel was tweeledig: het aantal aanmeldingen verhogen (van 5 naar 25) en het aantal uren dat per aanmelding besteed wordt terugbrengen (25%). Voor de communicatie betekende dit dat minimaal 25% van de doelgroep bereikt moest worden met prikkelende content en dat het aantal volgers op instagram tenminste 10% moest...