Samenvatting
Samenvatting
Het probleem van het gebruik van de mobiele telefoon in de auto is hardnekkig. Met deze impactvolle campagne hebben we laten zien dat we door het zetten van een nieuwe sociale norm én door middel van participatie mensen daadwerkelijk aan kunnen zetten tot ander gedrag. Daarnaast hebben we met deze campagne niet alleen een waardevolle bijdrage geleverd aan veiliger verkeer in Nederland (met de mobielvrij gereden kilometers), maar ook substantiële financiële bedragen gedaan aan initiatieven die het verkeer in Nederland veiliger willen maken. Om deze redenen vinden wij #IkrijvoorNL Effie-waardig.
Juryrapport
Ambitie
In 68% van de verkeersongevallen in Nederland speelt afleiding een rol. De mobiele telefoon is daarvan de belangrijkste oorzaak. 92% van de Nederlanders geeft aan het gebruik van de smartphone in het verkeer gevaarlijk te vinden, maar uit onderzoek blijkt ook dat 65% van de Nederlanders het niettemin doet, omdat het eigen gedrag niet als gevaarlijk gezien wordt. Interpolis besloot iets aan die onveilige situatie te gaan doen, in 2020 wil de verzekeraar het aantal verkeersongevallen met 25% verminderd hebben.
In deze IkrijvoorNL-campagne speelde de AutoModus-app, een app die de mobiele telefoon uitschakelt tijdens het rijden, een prominente rol. Interpolis wilde de associatie met veiligheid vergroten en ook de merkvoorkeur en -overweging in de schadeverzekeringsmarkt. Daarnaast moesten minimaal 35.000 mensen de app downloaden en wilde interpolis het gemiddeld aantal mobielvrij gereden kilometers per maand verdubbelen.
Strategie
Een uitgebreide reeks inzichten ligt ten...