Terug naar cases overzicht

IkPas - Zet je alcoholgebruik op pauze

Maatschappelijke Impact - Effie Awards 2020

IkPas-Keyvisual.jpeg
IkPas-Keyvisual.jpeg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgevers

Stiching Positieve Leefstijl, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Bureau's

Scheepens

Samenvatting

Titel

IkPas - Zet je alcoholgebruik op pauze

Uitdaging

Nederlanders die structureel meer alcohol drinken dan de Gezondheidsraad adviseert (en dat zijn er nogal wat) ten minste 30 dagen geen wijn, bier of borrels te laten drinken.

Inzicht

Men wil best veranderen, als het ze maar gemakkelijk wordt gemaakt en er niet met een belerend vingertje op hun gedrag wordt gewezen. De drempel moet laag zijn, de toon positief en de hand moet helpen.

Idee

We roepen mensen op hun alcoholgebruik 30 dagen ‘op pauze’ te zetten met een campagne waarin we de positieve effecten van ‘je alcoholgebruik op pauze zetten’ met een knipoog brengen.

Resultaat

Deelnemers dronken vóór IkPas (veel) meer dan de Gezondheidsraad adviseert. Na de pauzeperiode is zowel de drinkfrequentie als de totale alcoholconsumptie significant gedaald.

Waarom in de case Effie-waardig

Ontzettend veel Nederlanders hebben hun alcoholgebruik op pauze gezet dankzij een niet-moraliserende, maar juist stimulerende campagne waarbij zij leerervaringen opdeden en o.a. een digitale helpende hand aangereikt kregen die ervoor zorgde dat hun drinkfrequentie en alcoholconsumptie significant daalde. Hierdoor is gewoontegedrag doorbroken en hebben deelnemers zelf ervaren wat een verminderde alcoholconsumptie doet voor de gezondheid. Een prachtig resultaat voor een lastig maatschappelijk vraagstuk; we overtuigden consumenten iets niet te doen, waarvan ze in het verleden (iets te veel) genoten.

IkPas-Keyvisual.jpeg

Juryrapport

Ambitie

Sinds de jaren zestig is het alcoholgebruik in Nederland verdrievoudigd, mede dankzij de framing (alcohol hoort bij gezelligheid, feesten, teambuilding etc.) en mede dankzij het feit dat reclame voor alcohol amper aan restricties is gebonden. Aan de andere kant wordt steeds meer duidelijk over de negatieve gezondheidseffecten van alcoholgebruik. Het ministerie van VWS ontwikkelde daarom met, en naar een idee van, de Stichting Positieve Leefstijl ‘IkPas’, een campagne gericht op het doorbreken van gewoontegedrag bij alcoholconsumptie. Zo hoopten de initiatiefnemers door het opdoen van leerervaringen deelnemers aan deze drinkpauze van een maand meer bewust te maken van de rol van alcohol in hun leven en meer aandacht te krijgen voor de positieve gezondheidseffecten van het minderen. Naast dit maatschappelijke doel werd in de communicatie met een voorzichtige ambitie ingezet op kennis (naamsbekendheid), houding (positieve attitude) en gedrag (deelnemen aan IkPas).

Strategie

Het...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland