Samenvatting
Titel
Hoe #ikleesthuis van een crisis een kans maakte voor de boekenbranche
Uitdaging
Lezen verliest in het mediadieet terrein aan streamen, gamen en social media. Hoe verander je dat gedrag, met een beperkt budget, als corona je belangrijkste activatieperiode, de Boekenweek, lamlegt en een deel van de boekhandels dichtgaat?
InziCht
In coronatijd kregen mensen (meer) behoefte aan ontspanning, ontsnapping, verrijking en verdieping. Lezen biedt dat méér dan andere vrijetijdsbestedingen, maar is niet top-of-mind..
Idee
We mobiliseren snel het complete boekenvak voor een multichannel campagne die aanstuurt op leesgedrag. Door van alleen, thuis lezen iets te maken dat we sámen doen.
Resultaat
Onderzoek na de campagne toont aan dat 40% van de NL’ers meer tijd besteedt aan het lezen van boeken dan daarvoor (bron GfK, zie bijlage). Bijna een kwart van de Nederlanders kende de campagne. Het overgrote deel daarvan vond de campagne sympathiek en duidelijk. De helft van de leners en kopers die één van de uitingen zagen, noemden dit als reden om een boek in huis te halen. En niet onbelangrijk: de boekenomzet bleef stabiel. ondanks alle tegenslagen stabiel - een bijzondere prestatie!
KVB Boekwerk (2020, 4 juni) Boekenmarkt in Coronatijd. https://www.kvbboekwerk.nl/monitor/markt/boekenmarkt-in-coronatijd
Waarom Effie-waardig?
Omdat de campagne effectief gedrag heeft beïnvloed, door een probleem om te buigen naar een kans.
Juryrapport
Ambitie
Nederlands kraanwater is drinkwater van de hoogste kwaliteit. De beschikbaarheid ervan zien we als een vanzelfsprekendheid. Maar de droge zomer van 2018 opende in zekere zin de ogen, in ieder geval van drinkwaterbedrijf Vitens dat de zomer erop (ook heel droog) een bewustwordingscampagne startte om de noodzaak tot waterbesparing op de kaart te zetten. Want Vitens kan wel meer water oppompen, maar wil dat niet vanwege de nadelige milieu-effecten. Onderzoek leerde dat 57% van de inwoners in het verzorgingsgebied van Vitens (Oost- en Noord-Nederland) zich zorgen maakte over de beschikbaarheid van drinkwater. Het belangrijkste communicatiedoel was: agendering en zo het bewustzijn vergroten. De groep die zich zorgen maakte moest vergroot worden tot 75%. Dat lijkt behoorlijk ambitieus. Maar het voelt wel wat vreemd dat je als Vitens blij moet zijn als je erin slaagt om je klanten ongerust te maken over jouw core business.
Strategie
Opvallend genoeg gebruiken mensen vaak twee keer...