Samenvatting
Titel
Ieder kind een veilig en liefdevol thuis.
Uitdaging
Het taboe doorbreken door de problematiek van de ruim 100.000 kinderen in Nederland die opgroeien in multiprobleemgezinnen zichtbaar en bekend te maken. Verbetering van de jeugdzorg moet op de maatschappelijke agenda komen.
Inzicht
We praten niet over de kinderen, maar geven ze zelf een stem. De ‘coming-out’ van de Vergeten Kinderen zelf haalt de problematiek uit de schaamte. De meest effectieve manier om het probleem te agenderen.
Idee
We laten de jeugdzorg zien vanuit het perspectief van het kind. Samen met de Unforgettables, de jongerenraad van Het Vergeten Kind, krijgen we inzicht in de thema’s die het meest urgent zijn. Dat zijn de thema’s van de publiekscampagnes.
Resultaat
Bekendheid met de problematiek stijgt van 22% naar 38%. Awareness stijgt van 37% naar 53%. 165.961 mensen ondertekenden de petities en verbeteringen in de jeugdzorg worden doorgevoerd.
Waarom Effie-waardig
Met een campagne die de kinderen zelf een stem geeft, slaagt Stichting Het Vergeten Kind erin het taboe rond de problematiek te doorbreken. Bekendheid met de inhoud van de problematiek stijgt van 22% naar 38%. Awareness stijgt van 37% naar 53%. Het Vergeten kind staat op de maatschappelijke agenda. In totaal hebben 165.961 mensen de petities getekend en de Unforgettables zijn in gesprek met VWS, gemeenten en de jeugdzorg. Het mooiste resultaat is dat belangrijke verbeteringen in de jeugdzorg, zoals het stoppen van doorverhuizen, al in gang zijn gezet.
Juryrapport
Dit is vertrouwelijk.