Samenvatting
Titel
This Is How We Play | NERF Battle Royale
Uitdaging
NERF heeft een populariteitsboost nodig. De kerndoelgroep (jongens 10-14 jaar) vindt het merk namelijk steeds minder ‘cool’. Daarnaast moet de campagne in Q4 bijdragen aan +8% salesgroei t.o.v. 2018.
Inzicht
Online gaming is voor onze doelgroep de grootste concurrent van samen spelen met NERF. Met name games als Fornite en Brawl Stars, waarin de doelgroep in teamverband speelt, zijn razend populair.
Idee
Online gaming in de echte wereld. Oftewel: met NERF kun je samen met je vrienden je favoriete games in het echt beleven. We omarmen en gebruiken online gaming in plaats van er tegen te ‘vechten’.
Resultaat
Met +26% salesgroei in Q4 t.o.v. 2018, hebben we het beste resultaat ooit geboekt. Daarnaast is ook de houding van de doelgroep t.o.v. NERF aan het kantelen. Ze zijn weer trots op hun NERF collectie.
Waarom Effie-waardig
Dankzij deze campagne heeft NERF Nederland de beste Q4-omzet ooit gerealiseerd: +26% groei ten opzichte van Q4 2018. NERF heeft de ballen gehad om voor het eerst te kiezen voor een volledig Nederlandse én digital first campagne, in plaats van een internationale adaptatie. En dat ondanks, of juist gemotiveerd door, verschillende grote uitdagingen in 2019. NERF werd weer populair bij jongens van 10 tot 14 jaar dankzij een sterk inzicht, gedurfde strategie, spot-on en aansprekende creatie, plus een voor NERF gewaagde mediastrategie die past bij de belevingswereld van de doelgroep.
Juryrapport
Ambitie
Een dilemma waar meer speelgoedfabrikanten mee worstelen: de groeiende concurrentie van online gaming. NERF (een merk van Hasbro) maakt felgekleurde speelgoedblasters en is wereldwijd marktleider outdoor en sport in de categorie speelgoed. De kerndoelgroep voor NERF wordt gevormd door jongens van 10 tot 14 jaar, niet bepaald een makkelijk te bereiken groep. NERF daalde flink in populariteit bij deze jongens. De verkoop en groei stagneerden in 2019, het dreigende faillissement van Intertoys bracht extra olie op het vuur (75% van de blasters wordt in fysieke winkels verkocht). Voor het vierde kwartaal - veruit de belangrijkste periode voor de speelgoedbranche - moest een list verzonnen worden om de populariteit van de blasters en het merk een flinke duw te geven. De lat werd daarom, ondanks de dalende trend, hoog gelegd: 8% sales-groei in Q4 ten opzichte van 2018. En dat niet alleen, ook in populariteit en waardering moesten stappen gezet worden (helaas niet gekwantificeerd).