Samenvatting
Samenvatting
Ter voorbereiding op de strijd om de Nederlandse voetballiefhebber, moet Toto vóór de openstelling van de markt meer jongere fans voor zich winnen. Dit vereist een radicale imagoswitch. Grondige analyse onthult een enorme kans voor Toto om het merk socialer en eigentijdser te maken. Met een mix van vriendschap, voetbal en hiphop scoort de campagne vanaf de aftrap. Koning Toto brengt het merk van kleedkamerlol naar internetLOL en van je vaders wereld naar die van jou en je vrienden. Met ongekende omzetgroei als resultaat. Toto is klaar voor de wedstrijd.
Juryrapport
Ambitie
Toto, een van de zeven spellen van de Nederlandse Loterij, is de enige legale aanbieder van sportweddenschappen in Nederland. Het merk bestaat sinds 1957. Dat is in zekere zin ook het probleem: Toto is het merk van vaders en opa’s. Dat probleem is des te prangender omdat buitenlandse (illegale) aanbieders de markt overspoelen met online platforms die, mede dankzij de mogelijkheid tot ‘live betting’, een grote aantrekkingskracht uitoefenen op vooral jongeren. Die illegale online sportweddenschappenmarkt is nu al vier keer zo groot als de legale markt. En omdat binnen afzienbare tijd de markt voor kansspelen ook in Nederland opengaat - vanaf 2021 is de verwachting - is de bedreiging voor deze ‘oude speler’ enorm. Toto moest het merk revitaliseren en nieuwe doelgroepen in de categorie 18-34 jaar aanboren. Daarnaast werd een zeer ambitieuze commerciële doelstelling aan de campagne gekoppeld: 50% totale omzetgroei (waarbij de online omzet bijna moest verdubbelen tot 120 miljoen).
...