Samenvatting
Samenvatting
De aanstaande openstelling van de markt, vereist een radicale verjonging van het Toto merk. Grondige analyse van concurrentie, doelgroep en cultuur onthult een kans van jewelste voor Toto om het merk socialer en eigentijdser te maken. Vriendschap, voetbal en hiphop gaan hand in hand in een campagne die scoort vanaf de aftrap. Koning Toto brengt het merk van kleedkamerlol naar internetLOL, van voetbalkennis naar millennialcultuur en van je vaders wereld naar de wereld van jou en je vrienden. Met ongekende omzetgroei als resultaat. Toto is klaar voor de strijd.
Juryrapport
Ambitie
Toto, een van de zeven spellen van de Nederlandse Loterij, is de enige legale aanbieder van sportweddenschappen in Nederland. Het merk bestaat sinds 1957. Dat is in zekere zin ook het probleem: Toto is het merk van vaders en opa’s. Dat probleem is des te prangender omdat buitenlandse (illegale) aanbieders de markt overspoelen met online platforms die, mede dankzij de mogelijkheid tot ‘live betting’, een grote aantrekkingskracht uitoefenen op vooral jongeren. Die illegale online sportweddenschappenmarkt is nu al vier keer zo groot als de legale markt. En omdat binnen afzienbare tijd de markt voor kansspelen ook in Nederland opengaat - vanaf 2021 is de verwachting - is de bedreiging voor deze ‘oude speler’ enorm. Toto moest het merk revitaliseren en nieuwe doelgroepen in de categorie 18-34 jaar aanboren.
Strategie
Het inzicht is ijzersterk: de drijfveren voor het gokken op voetbalwedstrijden zijn niet alleen geld en spanning, maar ook sociale status. Je doet het samen met...