Terug naar cases overzicht

Hoe de hele autobranche gemobiliseerd werd voor onze zorghelden.

Maatschappelijke Impact - Effie Awards 2020

Effie_20_Hoe de hele autobranche gemobiliseerd werd voor onze zorghelden..png
Effie_20_Hoe de hele autobranche gemobiliseerd werd voor onze zorghelden..png

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

Auto.nl

Bureau

[M]Media
Wavemaker B.v.

Samenvatting

Titel

Hoe de hele autobranche gemobiliseerd werd voor onze zorghelden.

Uitdaging

Zorgverleners werkten dag en nacht, maar het ov was afgeschaald, waardoor sommigen urenlang onderweg waren en de bussen en treinen voller waren dan normaal wat voor extra besmettingsgevaar zorgde .Hoe konden we de competitieve autobranche verenigen om dat mobiliteitsprobleem en dat gezondheidsprobeem op te lossen?

InziCht

Als je echt een verschil wilt maken stel je niet jezelf voorop, maar start je een grotere beweging waar anderen op willen aansluiten.

Idee

Met het initiatief #zorgheldenauto stimuleerden we de branche om ook auto’s beschikbaar te stellen voor onze zorghelden.

Resultaat

738 zorghelden konden 3 maanden lang gratis over een auto beschikken om naar en van hun werk te reizen.

158 concurrerende bedrijven schaarden zich achter hetzelfde initiatief en stelden langdurig gratis auto’s ter beschikking.

9,9 miljoen mensen bereikt, voor ruim € 600.000 aan free publicity zonder een cent te betalen aan een bureau of de media.

Waarom Effie-waardig?

Honderden hulpverleners moesten na urenlang werken nog urenlang met het afgeschaalde ov reizen.

Daarom is in korte tijd belangeloos het platform zorgheldenauto.nl ontwikkeld. Met € 0 werden bijna 10 miljoen mensen bereikt en werd een unieke mix van 158 concurrerende bedrijven gemobiliseerd: van KIA tot Tesla, van auto.nl tot Sixt en van DPG Media tot Shell.

Dankzij alle aandacht en meewerkende concullega’s konden 738 zorgverleners voor minimaal 3 maanden gratis over een auto beschikken om snel en beschermd te reizen, wat indirect ook ten goede kwam aan veel patiënten.

Effie_20_Hoe de hele autobranche gemobiliseerd werd voor onze zorghelden..png

Juryrapport

Ambitie

Ineens was daar de coronacrisis die grote delen van Nederland lamlegde. De lockdown bracht zorgverleners - die juist allesbehalve lamgelegd konden worden - grote vervoersproblemen. Lange stressvolle werkdagen en dan ook nog eens elke dag veel reistijd extra voor de mensen die met het OV reisden, omdat deze nutsvoorziening op halve kracht functioneerde. Het platform auto.nl, onderdeel van de Louwman Group, wilde daar snel verandering in brengen: mooi al dat applaus voor ‘onze zorghelden’, maar praktische hulp was ook dringend gewenst. De doorgaans zeer competitieve autobranche verenigde zich door tijdelijk auto’s beschikbaar te stellen zodat zorgverleners zonder eigen vervoer snel en zonder besmettingsgevaar naar hun werk en naar huis konden reizen.

Strategie

Het inzicht is simpel maar sterk door de combinatie: enerzijds de behoefte bij zorgverleners aan snel en veilig vervoer, anderzijds een autobranche die plotseling nauwelijks nog auto’s verkocht of verhuurde. Je zou...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland