Samenvatting
Samenvatting
Greetz slaagt erin van online kaartenwinkel marktleider te worden in persoonlijke boodschappen. Het omzetaandeel kaarten/cadeaus draait zelfs om naar 45%/55%. De totale omzet groeit ook nog eens met 85%, bijna een verdubbeling van de omzet. Nooit eerder wist Greetz zo hard te groeien. Met een mentaal bereik van 75% in persoonlijke boodschappen heeft Greetz een onderscheidende en leidende merkpositie in de markt veroverd. En laat directe concurrenten Hallmark, Bol.com en Fleurop achter zich. Als je het op jouw manier wilt zeggen, dan doe je dat met Greetz!
Juryrapport
Ambitie
Greetz begon in 2004 als online wenskaarten-service. De merkassociatie met wenskaarten heeft Greetz succes gebracht, maar begon een beperking te worden. De groeimogelijkheden in de kaartenmarkt namen af door nieuwe ‘felicitatie-media’ als What’s-app en Instagram en door meer concurrentie. Greetz kon alleen omzetgroei realiseren in cadeaus (bloemen, drank, ballonnen, chocolade), een markt waar het bedrijf sinds 2013 met een klein assortiment actief in was. De omzet werd aan het begin van de campagne (2015) nog voor 62% bepaald door wenskaarten en voor 38% door de veel duurdere cadeaus. Het was dus zaak Greetz als multi-category player te profileren: merkbekendheid vergroten én verbreden. De spontane merkbekendheid in kaarten was al 63%, die in bloemen slechts 16%. Qua omzet werd de lat hoog gelegd: 60% groei in ruim 3,5 jaar. De omzetverdeling tussen kaarten en cadeaus moest naar een 50/50-verhouding, hetgeen betekende dat Greetz in de cadeaucategorie 150% groei moest...