Terug naar cases overzicht

Goed doen met geld

Gedragscampagnes Lang - Effie Awards 2020

Efie_20_Goed doen met geld.jpg
Efie_20_Goed doen met geld.jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

ASN Bank

Bureau

Selmore Creative Agency

Samenvatting

Titel

Goed doen met geld

Uitdaging

Om meer duurzame impact te realiseren, wil ASN Bank groeien in aantal klanten. Maar hoe groei je als gewone banken ook duurzaam claimen te zijn en consumenten nauwelijks overstappen?

Inzicht

Onze duurzame boodschap wint aan sympathie maar stuit ook op vraagtekens. De wereld mooier maken met geld? Hoe dan? We laten onze daden spreken. En motiveren mensen met ons mee te doen.

Idee

We maken duurzaamheid invoelbaar, concreet en haalbaar. Met activaties als Vang de Watermonsters, bijzondere fabelvertellingen over het Overheersbeestje en de Jongeluis en een eigen festival ACT.

Resultaat

Onze keuzes leiden tot duurzame groei. De instroom van nieuwe klanten neemt met 54% toe. Mensen die met hun hart kiezen en ook blijven. Met als gevolg dat de netto klantgroei bijna verdubbelt.

Waarom Effie-waardig

Als bank met een bescheiden positie grote maatschappelijke onderwerpen dichtbij brengen. Tastbaar maken. Aanstekelijk. Zodat mensen ook duurzaam willen gaan doen. Met hun geld. Dat verdient een Effie.

Efie_20_Goed doen met geld.jpg

Juryrapport

Ambitie

Sinds 1960 zet ASN Bank zich in voor duurzame groei. Het is de oudste duurzame bank van Nederland en - samen met Triodos - de enige bank met een 100% duurzame agenda. Ondanks de maatschappelijke meewind en het feit dat de drie grootbanken (samen 83% marktaandeel) de duurzaamheidsclaim nog niet geloofwaardig kunnen waarmaken, is groei lastig voor ASN. Mensen zijn niet snel bereid over te stappen, het onderscheid in bancaire producten is gering en het budget van ASN is een fractie van dat van de grootbanken. Desondanks hanteert deze bank sinds 2018 ambitieuze doelstellingen, zowel in marketing (50% meer instroom, gelijke churn, 36% groei klantenbase in 2020) als in communicatie (bekendheid en overweging van 16 naar 20%, merkvoorkeur van 6 naar 8%).

Strategie

De kern van het inzicht is dat er een grote groep ‘gemaksduurzamen’ is. Dat er dus mensen zijn die ontvankelijk zijn voor de ASN-boodschap maar die niet snel in actie komen, vormde de basis voor een voortreffelijke en...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland