Terug naar cases overzicht

Financieel gezond leven: Van wegkijken naar aanpakken

Gedragscampagnes Lang - Effie Awards 2019

Effie_19_Financieel gezond leven. Van wegkijken naar aanpakken.png
Effie_19_Financieel gezond leven. Van wegkijken naar aanpakken.png

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

Rabobank

Bureau

180Kingsday
Ogilvy Amsterdam
PHD
Reprise
Dept

Samenvatting

Samenvatting

Vermogensopbouw voor later is taaie materie waar mensen liever voor wegduiken. Door de campagne gedragspsychologisch slim op te bouwen tonen we aan dat het soms verstandig is om eerst te zaaien voordat er geoogst kan worden. Daarmee is deze campagne een prachtig bewijs dat een meer thematische start vruchtbare grond kan vormen voor onverwacht grote gedragsresultaten.

Naast het overtreffen van vrijwel alle doelstellingen is misschien wel het meest overtuigende bewijs dat het aantal klanten dat een ‘substantiële spaaractie’ onderneemt, uiteindelijk groeit met maar liefst 52% t.o.v. de benchmark 2017.

Effie_19_Financieel gezond leven. Van wegkijken naar aanpakken.png

Juryrapport

Ambitie

In 2018 startte Rabobank een campagne om Nederlanders te stimuleren vorm te geven aan hun financiële zelfredzaamheid. Door de versobering van de verzorgingsmaatschappij zijn huishoudens in de toekomst meer op zichzelf aangewezen, maar het probleem is dat circa 2,5 miljoen huishoudens - de generaties van na 1970 - een ‘financiële dode hoek’ hebben: te weinig vermogensopbouw om toekomstige uitgaven zoals een hypotheek, pensioen of studie te kunnen bekostigen. Rabobank wil zich daarom langdurig verbinden aan de merkassociatie ‘Geld opzij zetten voor later’. In een groots opgezette campagne wil de bank Nederlanders bewust maken van het probleem, een oplossing en een toegankelijk handelingsperspectief bieden. Op al die aspecten zijn een een flink aantal kwantificeerbare communicatie- en commerciële doelstellingen gezet en hoewel het een gedragscampagne is, wilde Rabobank ook graag een brand uplift bereiken (die niet gekwantificeerd is).

Strategie

De strategie is gebaseerd op...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland