Terug naar cases overzicht

FF de druk eraf

Gedragscampagnes Lang - Effie Awards 2020

Effie_20_FF de druk eraf.jpg
Effie_20_FF de druk eraf.jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

Riedel

Bureau

DDB Unlimited
Czar Amsterdam
Zigt Mediabureau

Samenvatting

Titel

Een regionale campagne met landelijke impact waarmee waterbesparing op de kaart werd gezet.

Uitdaging

DubbelFrisss wil de frisdrankmarkt opschudden met een impactvolle introductie van compleet nieuwe, fruitige BubbelFrisss-frisdranken in vijf nieuwe smaken.

InziCht

Jongeren ervaren via social media, ouders en school veel druk van hun omgeving. Ze moeten aan van alles en nog wat voldoen. Dat mag allemaal wel wat luchtiger!

Idee

Effe de druk eraf met BubbelFrisss. We laten in herkenbare video-animatie stijl zien welke druk er allemaal op je afkomt. Ronnie Flex roept op om effe lekker de druk eraf te halen met BubbelFrisss. *Burp

Resultaat

BubbelFrisss komt direct binnen op nr. 2 grootste foodmerk introductie, 3,7 mln. liter tijdens introductie, 23% boven het ambitieuze doel, penetratie 8,5% en blijft doorgroeien.

Waarom Effie-waardig?

In plaats van een luchtige low-cal commercial voor boodschappers te maken, lieten we Ronnie Flex jongeren aanmoedigen om lekker hun eigen ding te doen. Dat sloeg gezien de hoge Snapchat-lens- en verkoopaantallen uitzonderlijk goed aan in een categorie die al jaren geregeerd werd door dezelfde frisdrankmerken.

Effie_20_FF de druk eraf.jpg

Juryrapport

Ambitie

DubbelFrisss van Riedel is geen onbekende in het fruitsappenschap. De nieuwe loot aan de stam, Bubbelfrisss, is geen fruitsap maar een frisdrank. In het schap van die laatste categorie was dit merk van Riedel wél een onbekende. De plek op dit schap, te midden van gevestigde namen, moest volledig veroverd worden. Daartoe wilde Riedel met de vijf nieuwe smaken bekendheid, aantrekkingskracht en trial-intentie opbouwen bij de primaire doelgroep van Dubbelfrisss (jongeren) en hun ouders (kopers).  Complicerende factor was dat Nederlanders steeds minder frisdrank drinken; de druk op dat overvolle frisdrankschap was dus toch al groot. In een half jaar tijd wilde Bubbelfrisss 3% aandeel in deze categorie verwerven en 40% herhaalaankopen bewerkstelligen, met een maximale kannibalisatie op Dubbelfrisss van 25%. In communicatie-effecten moest boven de categorie-benchmark gescoord worden in aandacht, boodschap-verwerking en aankoop-verlangen (helaas zonder verdere duiding of...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland