Samenvatting
Titel
Een regionale campagne met landelijke impact waarmee waterbesparing op de kaart werd gezet.
Uitdaging
DubbelFrisss wil de frisdrankmarkt opschudden met een impactvolle introductie van compleet nieuwe, fruitige BubbelFrisss-frisdranken in vijf nieuwe smaken.
InziCht
Jongeren ervaren via social media, ouders en school veel druk van hun omgeving. Ze moeten aan van alles en nog wat voldoen. Dat mag allemaal wel wat luchtiger!
Idee
Effe de druk eraf met BubbelFrisss. We laten in herkenbare video-animatie stijl zien welke druk er allemaal op je afkomt. Ronnie Flex roept op om effe lekker de druk eraf te halen met BubbelFrisss. *Burp*
Resultaat
BubbelFrisss komt direct binnen op nr. 2 grootste foodmerk introductie, 3,7 mln. liter tijdens introductie, 23% boven het ambitieuze doel, penetratie 8,5% en blijft doorgroeien.
Waarom Effie-waardig?
In plaats van een luchtige low-cal commercial voor boodschappers te maken, lieten we Ronnie Flex jongeren aanmoedigen om lekker hun eigen ding te doen. Dat sloeg gezien de hoge Snapchat-lens- en verkoopaantallen uitzonderlijk goed aan in een categorie die al jaren geregeerd werd door dezelfde frisdrankmerken.
Juryrapport
Ambitie
DubbelFrisss van Riedel is geen onbekende in het fruitsappenschap. De nieuwe loot aan de stam, Bubbelfrisss, is geen fruitsap maar een frisdrank. In het schap van die laatste categorie was dit merk van Riedel wél een onbekende. De plek op dit schap, te midden van gevestigde namen, moest volledig veroverd worden. Daartoe wilde Riedel met de vijf nieuwe smaken bekendheid, aantrekkingskracht en trial-intentie opbouwen bij de primaire doelgroep van Dubbelfrisss (jongeren) en hun ouders (kopers). Complicerende factor was dat Nederlanders steeds minder frisdrank drinken; de druk op dat overvolle frisdrankschap was dus toch al groot. In een half jaar tijd wilde Bubbelfrisss 3% aandeel in deze categorie verwerven en 40% herhaalaankopen bewerkstelligen, met een maximale kannibalisatie op Dubbelfrisss van 25%. In communicatie-effecten moest boven de categorie-benchmark gescoord worden in aandacht, boodschap-verwerking en aankoop-verlangen (helaas zonder verdere duiding of...