Samenvatting
Samenvatting
Vanuit een verliessituatie slaagt Feenstra erin op eigen kracht haar positie in de markt te versterken en te verbreden. Van een traditionele cv-ketelspecialist naar een modern merk dat samen met haar klanten stappen vooruitzet in de energietransitie. Een omzetdaling van 7,5% wordt omgezet in een groei van 12%. Daarmee versterkt Feenstra niet alleen haar corebusiness, met een 11,5% aandeel in deze omzet van duurzame producten en diensten legt ze de basis voor groei in de toekomst. Daardoor haalt Vattenfall Feenstra uit de verkoop en mag Feenstra, Feenstra blijven.
Juryrapport
Ambitie
Feenstra is een service- en installatiebedrijf. Opgericht in 1947 groeide dit familiebedrijf in de decennia erna uit tot landelijke speler. In 2001 nam Nuon het bedrijf over om het in 2013 weer in de verkoop te zetten. Van merkcommunicatie is tot op dat moment geen sprake, Feenstra beschikte niet eens over een marketingcommunicatieafdeling. Werk aan de winkel dus, en niet alleen om de core business (cv-ketels en onderhoud) aan de markt te tonen, maar ook om de expertise in een nieuw vakgebied (energietransitie) te etaleren. Dat was des te harder nodig omdat de omzet stevig daalde en Feenstra in de jaren 2013-2015 met verlies draaide. In 2016 besloot het bedrijf zich als zelfstandig merk te gaan profileren en een driejarige campagne te starten. Concrete doelen: een jaarlijkse stijging van twee procentpunt in naamsbekendheid (in drie jaar van 58 naar 64%) en TOMA (van 8 naar 14%), een stevige associatie van de naam Feenstra met duurzame producten (minimaal 60%) en een...