Terug naar cases overzicht

Eerste Digitale Nationale Museumweek: meest effectieve sleutel naar nieuw publiek.

Gedragscampagnes Kort - Effie Awards 2020

Effie_20_Eerste Digitale Nationale Museumweek - meest effectieve sleutel naar nieuw publiek..png
Effie_20_Eerste Digitale Nationale Museumweek - meest effectieve sleutel naar nieuw publiek..png

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

Museumvereniging

Bureau

Xsaga
Q&A | Commmunicatie
Zcene Moving Stories

Samenvatting

Titel

Eerste Digitale Nationale Museumweek: meest effectieve sleutel naar nieuw publiek.

Uitdaging

Veel musea draaien op binnenlands bezoek; Museumkaarthouder komt veel, incidenteel bezoek vlakt af. 12 maart sluit overheid de musea. Opent corona deuren om nieuw en bestaand publiek te bereiken? 

Inzicht

Niet-frequente bezoekers hebben geen of gedateerde museumpercepties. Ze weten niet goed wat zij er te zoeken hebben en wat musea hen zoal bieden. 

Idee

Juist nu ieders vrijheid beknot is, verleid nieuwe en verras bestaande bezoekers. Benader museumschatten als content, creëer engagement en zorg voor troost & inspiratie in kunst, cultuur en erfgoed. 

Resultaat

84% van de niet-frequente bezoekers die nu een museum leren kennen, geeft aan ook daadwerkelijk geïnteresseerd te zijn om het te bezoeken. 62% vindt nu dat musea bijdragen aan hun ontwikkeling. 

Waarom Effie-waardig

De crisis aanpak resulteert in een van de allersterkste Museumweken. De digitale Museumweek pakt onverwacht goed uit, niet alleen voor nieuw maar ook voor bestaand publiek. De verbinding aan de viering van 75 jaar vrijheid past, hoe wrang ook, uitstekend. Het publiek ervaart de betekenis van ons échte goud juist nu hun eigen vrijheid wordt beknot. Ruim 120.000 mensen bezoeken online musea, 10.000 mensen het virtuele Gouden Pronkstuk. Naast 400 musea delen 600 Nederlanders daar hun persoonlijke ode aan culturele vrijheid. Publicitair is er een verdubbeling in mediawaarde/contactmomenten. 

Effie_20_Eerste Digitale Nationale Museumweek - meest effectieve sleutel naar nieuw publiek..png

Juryrapport

Ambitie

Van de 500 geregistreerde Nederlandse musea zijn er 425 lid van de Museumvereniging. Veel van die musea draaien op bezoek uit eigen land. Schoolklassen en museumkaarthouders melden zich wel geregeld bij musea, maar het incidentele bezoek van landgenoten vlakt af. De Nationale Museumweek probeert daar al jaren verandering in te brengen, maar slaagt daar niet goed in. Voor 2020 stond desondanks weer zo’n ‘actieweek’ op de planning, totdat, ruim een maand voor de start, alle musea vanwege de corona-uitbraak dicht moesten. Snel besloot de organisatie de knop om te draaien en in te zetten op een digitale Museumweek. Dat bood een extra kans om naast bestaande bezoekers ook niet-frequente museumgangers te triggeren. De doelstellingen - bekendheid Museumweek verhogen, perceptie musea veranderen en engagement realiseren - werden helaas niet gekwantificeerd, omdat, naar eigen zeggen, de abrupte shift naar digital only dat onmogelijk maakte door gebrek aan referentiemateriaal.

Strategi...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland