Samenvatting
Titel
Een regionale campagne met landelijke impact waarmee waterbesparing op de kaart werd gezet.
Uitdaging
Hoe kunnen we met beperkte middelen agenderen dat beschikbaarheid van kraanwater niet vanzelfsprekend is en dat we daarom bewuster met kraanwater moeten omgaan. Terwijl mensen vinden dat ze dat al doen.
InziCht
Mensen gebruiken 2 x zoveel water als ze denken en vinden in meerderheid dat ze verstandig met water omgaan. Dus moeten we ze een eye-opener bieden waardoor hun watergebruik ineens heel concreet wordt.
Idee
We visualiseren de 70 liter water die in een gemiddelde douchebeurt wordt weggespoeld als 70 literflessen zuiver drinkwater. Zo maken we je waterverbruik ineens heel concreet en besef je: zoveel, dat is zonde.
Resultaat
457 items over onderschatting watergebruik in regionale/nationale pers. Het % mensen dat zich zorgen maakt over watertekort stijgt van 57 naar 79. Forse verschuivingen in bewuster watergebruik.
Waarom Effie-waardig?
Met een campagne waarin we dagelijks watergebruik visualiseren in de vorm van literflessen zuiver drinkwater oogsten we een enorme hoeveelheid regionale en zelfs landelijke free publicity. Dit met een beperkte regionale inzet. De boodschap We onderschatten ons watergebruik en dat is reden tot zorg wordt landelijk opgepikt. Met als gevolg opmerkelijk sterke resultaten als het gaat om groeiend bewustzijn dat beschikbaarheid van water niet vanzelfsprekend is. En een opmerkelijke positieve verandering in het omgaan met eigen watergebruik op diverse punten. Met klinkende bekendheids- en imagoresultaten voor Vitens als bijvangst.
Juryrapport
Ambitie
Nederlands kraanwater is drinkwater van de hoogste kwaliteit. De beschikbaarheid ervan zien we als een vanzelfsprekendheid. Maar de droge zomer van 2018 opende in zekere zin de ogen, in ieder geval van drinkwaterbedrijf Vitens dat de zomer erop (ook heel droog) een bewustwordingscampagne startte om de noodzaak tot waterbesparing op de kaart te zetten. Want Vitens kan wel meer water oppompen, maar wil dat niet vanwege de nadelige milieu-effecten. Onderzoek leerde dat 57% van de inwoners in het verzorgingsgebied van Vitens (Oost- en Noord-Nederland) zich zorgen maakte over de beschikbaarheid van drinkwater. Het belangrijkste communicatiedoel was: agendering en zo het bewustzijn vergroten. De groep die zich zorgen maakte moest vergroot worden tot 75%. Dat lijkt behoorlijk ambitieus. Maar het voelt wel wat vreemd dat je als Vitens blij moet zijn als je erin slaagt om je klanten ongerust te maken over jouw core business.
Strategie
Opvallend genoeg gebruiken mensen vaak twee keer...