Samenvatting
Samenvatting
Deze campagne kende, zoals elke SIRE campagne, een zeer hoog ambitieniveau, waarbij de strategische keuzes (1&2) hebben geleid tot een buitengewoon hoog effectiviteitsniveau (3&4), zeker in vergelijking met eerdere SIRE campagnes.
- #DOESLIEF: campagneconcept dat zowel bewustwording als laagdrempelig handelingsperspectief combineert in één kernachtige pay-off.
- Slimme mediastrategie met korte kernachtige mediumspecifieke boodschappen, waardoor beperkt beschikbare mediaruimte optimaal is benut.
- Uitzonderlijk hoge betrokkenheid van de consument.
- De kortlopende campagne heeft niet alleen uitstekende resultaten laten zien op bewustwording omtrent onaardig gedrag, maar #DOESLIEF heeft ook geleid tot gedragsverandering, hetgeen echt uitzonderlijk is.
Juryrapport
Ambitie
SIRE wil mensen wakker schudden, aan het denken zetten, lastige zaken bespreekbaar maken en het debat aanjagen. Onaardig gedrag in onze samenleving kun je met recht een typisch SIRE-onderwerp noemen: 49% van de mensen vindt dat de samenleving polariseert en verhardt, 87% vindt dat we aardiger voor elkaar kunnen zijn. Een relevant thema dus voor de campagne die van maart tot mei 2019 liep.
Meestal zet de stichting in op bewustwording en attitude, bij deze #DOESLIEF-campagne wil SIRE daarnaast ook gedragsverandering bewerkstelligen: de doelgroep (= iedereen die onaardig gedrag vertoont) moet de boodschap actief op zichzelf betrekken.
Strategie
De strategie is gebouwd op drie pijlers: confrontatie (met cijfers en statistieken), spiegeling (ben ik aardig naar anderen?) en handeling (een hulpmiddel bieden om aardig te zijn). De campagnedrager #DOESLIEF is een gouden vondst. Een krachtig woord, in korte tijd een begrip geworden, ook buiten de campagne-context inmiddels...