Samenvatting
Samenvatting
Sporters met een verstandelijke beperking hebben in deze campagne zelf de barrières doorbroken. Hun humor, overtuiging en vechtlust hebben massale indruk gemaakt en vooroordelen weggenomen. De uitdagende Social Media-oproepen waren niet te negeren. Hun hartverwarmende ontmoetingen hebben de topsporters echt geraakt en blijvend veranderd. Ontwapenende optredens in alle belangrijke talkshows hebben de kijkers overtuigd van het recht op meer respect en gelijkwaardigheid voor sporters met een verstandelijke beperking. Zij hebben dat zelf gedaan! Met aantoonbaar indrukwekkend resultaat. Niet alleen in bewustwording maar ook in maatschappelijke gedragsverandering. Met een minimaal budget.
Juryrapport
Ambitie
Nederland telt 166.000 mensen met een verstandelijke beperking, 20.000 daarvan zijn actieve sporters. Hoewel bewezen is dat sporten één van de beste manieren is om sociale inclusie te bevorderen, sport 93% van de mensen met een verstandelijke beperking afgezonderd (apart veld, aparte avond, apart tijdstip).
Onderzoek wijst uit dat 58% van deze ‘Special Olympiërs’ verlangt naar een erkende plek op het sportveld om samen te sporten. Daarom heeft Special Olympics Nederland #PlayUnified geïntroduceerd, een internationaal gekend en gewaardeerd sportconcept. Het doel was (en is nog steeds) om sporters met en zonder verstandelijke beperking met elkaar in contact te brengen. Specifiek voor deze campagne wilde Special Olympics Nederland twee elftallen van elf topsporters en elf Special Olympiërs samenstellen om de belangrijkste stakeholders in de sportwereld te bereiken en zo landelijke impact genereren. Uiteindelijk wil de organisatie dat in 2024 4.500 sportverenigingen inclusief...