Samenvatting
Titel
De Fysio Meeneemservice: dat is verzekeren zonder Paarse Krokodillen
Uitdaging
OHRA is een kleine zorgverzekeraar met een gemiddelde prijs en sov. Om het zorgseizoen te winnen wil het de extreme prijsgevoeligheid van de markt doorbreken met een onderscheidend én relevant verhaal.
Inzicht
OHRA belooft verzekeringen zonder Paarse Krokodillen. Voor veel mensen is het ‘kwijtraken’ van je fysiovergoedingen aan het einde van het jaar zo’n krokodil. Daarom komt OHRA met de Fysio Meeneemservice.
Idee
Zal je net zien: het hele jaar gaat het goed, maar vlak voor Nieuwjaar ga je door je rug. Dan komt zo’n meeneemservice goed van pas. Met dit communicatie-idee gaan helderheid en impact hand in hand.
Resultaat
OHRA verdubbelt haar instroom en groeit in premie-inkomen. Het is de enige winnaar van het zorgseizoen die niet prijsgerelateerd is.
Waarom Effie-waardig
OHRA doorbreekt een prijsmarkt pur sang, het zorg-overstapseizoen, met een helder, uniek en relevant verhaal: De Fysio Meeneem Service. De communicatiekracht van dit idee rijkt verder dan alleen verzekerden met fysiotherapie. Het zet OHRA neer als een verzekeraar die zich niet verschuilt achter regeltjes en het belang van de klant voorop stelt. Met een gemiddelde prijsstelling en gelijkblijvend share of voice, verdubbelt OHRA haar instroom tot recordhoogte en groeit ze substantieel in een markt die daalt. OHRA wordt hiermee winnaar van het zorgseizoen en heeft de grootste zorgportefeuille in haar bestaan.
Juryrapport
Ambitie
Elk jaar is het laatste kwartaal de tijd waarin zorgverzekeraars met elkaar de strijd aangaan. In 2018 werd in dat kwartaal 29 miljoen euro aan media besteed door 22 verzekeraars. En dat terwijl slechts 6 à 7% van de verzekerden een overstap waagt, veelal daartoe aangezet door prijsvoordeel. OHRA is een kleine partij met een marktaandeel van 3,2%. In de zorgmarkt stond OHRA onder druk (klantverlies ondanks de hoge klantenwaardering), mede door de ongunstige prijs. Werk aan de winkel dus. OHRA positioneert zich als aanbieder die zo min mogelijk gedoe meebrengt. Geen paarse krokodillen, zoals het consistent vastgehouden basisconcept (dat al veel prijzen heeft opgeleverd) luidt. Dat zou ook de kern van de nieuwe campagne moeten vormen die ambitieus inzette op 50% groei, oftewel 19.000 nieuwe klanten meer dan een jaar eerder. Daarnaast moest de campagne boven de benchmark scoren en de spontane bekendheid stijgen van 20,9% naar 23%.
Strategie
Op prijs kan OHRA niet winnen, op...