Samenvatting
Samenvatting
McDonald’s heeft in 2018 30% meer vacatures: een grote uitdaging in een extreem krappe arbeidsmarkt met een lagere jeugdwerkloosheid dan ooit. Aan de jonge doelgroep, die denkt erg te verschillen van McDonald’s personeel, toont onze Crew in vlogstijl hoe sterk ze op elkaar lijken. ‘Crew zoekt Crew’ enthousiasmeert in 17 lokale video’s, die mobile first en geotargeted hun peers activeren. Het werkgeversimago verbetert significant, met 114.000 sollicitaties als resultaat: 27% boven doelstelling, en met een 90% hogere ROI.
Juryrapport
Ambitie
Bij McDonald’s Nederland werken ruim 20.000 mensen. Veel daarvan zijn ‘bijbaners’ in de leeftijd 15-25 jaar. Het verloop onder deze groep is hoog. Lastig, want de arbeidsmarkt is zeer krap. Daarbij komt dat jongeren liever bij supermarkten, modeketens of telecomwinkels werken. Dat niet alleen: slechts 28% van de Nederlanders vindt McDonald’s een goede werkgever en 68% van 15-25-jarigen geeft aan niet bij McDonald’s te willen werken. Jongeren komen er graag als klant, maar er werken is minder populair. Daarom tuigde de fastfoodketen een campagne op met als doel meer en betere sollicitanten aan te trekken, gekoppeld aan de perceptie dat McDonald’s een goede werkgever is. Concreet: McDonald’s wilde in 2018 90.000 sollicitanten aantrekken uit de moeilijk bereikbare jonge doelgroep, hetgeen neerkomt op gemiddeld vijf sollicitanten per vacature.
Strategie
De zeer ambitieuze doelstelling is vertaald in een sterke, heldere strategie. Het supersterke inzicht dat hieraan ten...