Terug naar cases overzicht

Communicatiecampagne Rookvrije Generatie

Maatschappelijke Impact - Effie Awards 2019

Effie_19_Communicatiecampagne Rookvrije Generatie.jpg
Effie_19_Communicatiecampagne Rookvrije Generatie.jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

Alliantie Nederland Rookvrij

Bureau

Publicis
Houdini / Boris Creative
Mediaxplain
Jalt
Make Some Noice

Samenvatting

Samenvatting

Dankzij de introductie van de Rookvrije Generatie is roken niet langer ‘normaal’. De beweging zorgt voor een groot draagvlak in de samenleving met maatschappelijke druk richting stakeholders en politiek. De vele initiatieven die ervoor zorgen dat kinderen rookvrij opgroeien, hebben een herkenbaar gezicht gekregen.

De Rookvrije Generatie is inmiddels een begrip. Door het laagdrempelig handelingsperspectief kan iedereen meedoen om de omgeving van kinderen rookvrij te maken. De impact is zichtbaar en voelbaar in heel Nederland.

ANR is er trots op dat in 5 jaar tijd zo’n positief rookvrij-klimaat ontstaan is.

Effie_19_Communicatiecampagne Rookvrije Generatie.jpg

Juryrapport

Ambitie

De Alliantie Nederland Rookvrij (ANR), waarin De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds verenigd zijn, legt de lat hoog. Zij wil de fysieke en visuele blootstelling van kinderen aan tabaksrook tot nul reduceren door tabak minder verleidelijk en toegankelijk te maken. In een context van polarisatie en gevoelige dossiers - heeft de Nederlander recht om te roken of juist om gevrijwaard te blijven van rook? - is realisatie van dat doel zogezegd een traject van de lange adem.

Een geniale vondst is het begrip ‘Rookvrije Generatie’: laten we ervoor zorgen dat nieuwe generaties rookvrij opgroeien en dus geen verslaving kunnen ontwikkelen. Draagvlak creëren voor die ambitie bij publiek (via communicatie), overheid (via lobby) en stakeholders (via activatie) is de kern van deze campagne. Jammer alleen dat die doelstellingen niet nader gekwantificeerd zijn.

Strategie

De bescherming van kinderen als kern in de strategie pakken is zeer slim. Het verschaft de campagne een...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland