Samenvatting
Titel
Peter R. de Vries verdubbelt als weerman de spontane naamsbekendheid van Buienalarm met 54% meer downloads in slechts 3 maanden.
Uitdaging
Buienalarm is niet bekend genoeg en doet denken aan grote concurrent Buienradar. Hoewel beter, wordt de app daardoor minder gedownload.
Ambitie: spontane naamsbekendheid van 7% naar 14% in 3 maanden.
InziCht
- Buienalarm is te onbekend (7% spontaan vs Buienradar 41%)
- De app is beter, maar de naam verwart; ‘Buien’=’Buienradar’.
- Het Weer is een sociaal thema; communicatief wollig.
- Onderscheidend is ‘Alarm’.
Idee
Cut the crap, claim ‘alarm’: komt er regen òf niet. Met Peter R. de Vries als weerman voor de harde feiten, die het àltijd beter weet. Ook het nieuwe logo benadrukt ‘alarm’, dus: U bent gewaarschuwd!
Resultaat
- Downloads + 54% tijdens de campagneperiode!
- Van 7% naar 14% spontane naamsbekendheid
- Van altijd-onder-Buienradar naar Top 3 in de appstore (van alle gratis apps),
- Virale & grote gratis publiciteit.
Waarom Effie-waardig?
De Buienalarm case heeft een enorme stijging gerealiseerd in slechts 3 maanden, in naamsbekendheid en downloads. Het campagne-effect is volledig meetbaar; met de Appstore positie als betrouwbare indicator (waar zelfs de 2e plek na Whatsapp is behaald) én de daadwerkelijke conversie naar downloads, ging de app de concurrent Buienradar ruim voorbij.
Met een campagnebudget van nog geen 110.000 euro -inclusief Peter R. de Vries- schiet de campagne raak dankzij een vlijmscherpe ‘cut the crap’ positionering op alarm met een succesvolle, virale uitvoering. Als dat geen keihard bewijs is!
Juryrapport
Ambitie
Weer-app’s zijn er in overvloed. Om zoveel mogelijk gebruikers te werven worden de app’s vaak gratis aangeboden en gedistribueerd via onder meer Google Play en app-stores. De populairste weer-app’s staan bovenaan in de aanbevelingen. Hoe hoger je staat, hoe meer downloads. En hoe meer downloads, hoe meer inkomsten uit app-advertising. In deze markt is Buienradar de grootste (41% spontane en 91,6% geholpen naamsbekendheid), gevolgd door WeerOnline (22 en 63,5%) en Buienalarm (7 en 43,3%). Buienalarm pretendeert accurater te kunnen voorspellen dan de concurrenten, maar de onbekendheid speelt de app parten. De missie was dus: zorgen voor meer downloads (niet gekwantificeerd) en een grotere naamsbekendheid (doel: 14%). Informatie om het ambitieniveau van de doelstellingen aan dat van de concurrentie te kunnen spiegelen, ontbreekt helaas.
Strategie
Het inzicht waarop de strategie was gebaseerd, was dat het weer een sociale functie heeft, maar dat de gemiddelde gebruiker van...