Samenvatting
Titel
Aandacht voor uw gehoor
Uitdaging
Hoe wordt een audicien met een ‘ongeloofwaardigheids-perceptie’ ronduit marktleider vóór 2020.
InziCht
Waar de concurrentie de ‘senior’ doelgroep stigmatiseerde als oud en onwetend, was de doelgroep 50+ werkelijk veel vitaler en vol levenslust. Deze ‘nieuwe ouderen’ wilden wij begrijpen en aanspreken.
Idee
Gehoor is essentieel om te kunnen blijven genieten van de ‘kleine’ en ‘grote’ dingen in het leven. Aan de hand van mensen hun passies laten we dit op een menselijke, moderne en stilistische manier zien.
Resultaat
Marktleider eind 2019. In een krappe 4 jaar tijd dus!
Waarom Effie-waardig?
Een helder inzicht, een onderscheidende, de consument respecterende campagne-aanpak, zeer consistent en geïntegreerd doorgevoerd, heeft Specsavers Audiciens van underdog tot marktleider gemaakt.
Juryrapport
Ambitie
Specsavers was eind 2015 vooral bekend als keten van opticiens (131 vestigingen), met als grootste concurrenten Pearle en Hans Anders. Sinds 2007 bood Specsavers naast oogzorg ook hoorzorg. Communicatieve ondersteuning voor die verbreding was er nauwelijks geweest, behalve prijscommunicatie. Eind 2015 was het marktaandeel in dit segment 14%. Specsavers wilde meer, maar kreeg dan te dealen met gevestigde specialisten als Beter Horen (24%) en Schoonenberg (32%), elk met meer vestigingen. Bovendien moest het feit dat een opticien zich als audicien presenteerde nog geloofwaardig landen. Desondanks legde Specsavers de lat hoog: vóór 2020 wilde het bedrijf marktleider zijn. Een nieuwe aanpak in communicatie - kwaliteit, sympathie - werd opgetuigd om gedragsverandering onder de primaire doelgroep (50+) te bereiken.
Strategie
Specsavers constateerde dat concurrenten de doelgroep nogal eens stigmatiseerden en een paternaliserende toon gebruikten. Dat zou zelfs leiden tot...