Terug naar cases overzicht

Aandacht voor uw gehoor

Gedragscampagnes Lang - Effie Awards 2020

Effie_20 - AANDACHT VOOR UW GEHOOR.jpg
Effie_20 - AANDACHT VOOR UW GEHOOR.jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

Specsavers

Bureau

BSUR

Samenvatting

Titel

Aandacht voor uw gehoor

Uitdaging

Hoe wordt een audicien met een ‘ongeloofwaardigheids-perceptie’ ronduit marktleider vóór 2020.

InziCht

Waar de concurrentie de ‘senior’ doelgroep stigmatiseerde als oud en onwetend, was de doelgroep 50+ werkelijk veel vitaler en vol levenslust. Deze ‘nieuwe ouderen’ wilden wij begrijpen en aanspreken.

Idee

Gehoor is essentieel om te kunnen blijven genieten van de ‘kleine’ en ‘grote’ dingen in het leven. Aan de hand van mensen hun passies laten we dit op een menselijke, moderne en stilistische manier zien.

Resultaat

Marktleider eind 2019. In een krappe 4 jaar tijd dus!

Waarom Effie-waardig?

Een helder inzicht, een onderscheidende, de consument respecterende campagne-aanpak, zeer consistent en geïntegreerd doorgevoerd, heeft Specsavers Audiciens van underdog tot marktleider gemaakt.

Effie_20 - AANDACHT VOOR UW GEHOOR.jpg

Juryrapport

Ambitie

Specsavers was eind 2015 vooral bekend als keten van opticiens (131 vestigingen), met als grootste concurrenten Pearle en Hans Anders. Sinds 2007 bood Specsavers naast oogzorg ook hoorzorg. Communicatieve ondersteuning voor die verbreding was er nauwelijks geweest, behalve prijscommunicatie. Eind 2015 was het marktaandeel in dit segment 14%. Specsavers wilde meer, maar kreeg dan te dealen met gevestigde specialisten als Beter Horen (24%) en Schoonenberg (32%), elk met meer vestigingen. Bovendien moest het feit dat een opticien zich als audicien presenteerde nog geloofwaardig landen. Desondanks legde Specsavers de lat hoog: vóór 2020 wilde het bedrijf marktleider zijn. Een nieuwe aanpak in communicatie - kwaliteit, sympathie - werd opgetuigd om gedragsverandering onder de primaire doelgroep (50+) te bereiken.

Strategie

Specsavers constateerde dat concurrenten de doelgroep nogal eens stigmatiseerden en een paternaliserende toon gebruikten. Dat zou zelfs leiden tot...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland