Samenvatting
Samenvatting
Dankzij het uitzonderlijke lef van Nedvang om in zee te gaan met het jonge Arttenders en ervoor te kiezen om meer dan 50% van het budget te alloceren aan creatie en productie van authentieke content ten behoeve van earned media, is er met een beperkt budget een grote impact gerealiseerd. Iets ‘onsexys’ als de Glasbak is omarmd als een nationaal icoon. Met een zeer diverse middelenmix zijn zeer uiteenlopende doelgroepen bereikt en is een complexe set aan doelstellingen behaald.
Deze case bewijst dat je soms álle gebaande paden los moet durven laten en volledig in moet zetten op authentieke content om je doelen te kunnen bereiken - en dat dit mogelijk is met beperkte middelen, zonder concessies te doen aan kwaliteit.
Juryrapport
Ambitie
In Nederland gelden landelijke recyclingdoelstellingen. De enige verpakkingsstroom waarin we die doelstelling (90%) niet halen, is glas. Non-profitorganisatie Nedvang (Nederland van Afval naar Grondstof) waarin producenten van verpakkingen verenigd zijn, stimuleert de inzameling van verpakkingsafval. Omdat de glasbak in 2018 40 jaar bestond wilde Nedvang die heuglijke gebeurtenis gebruiken om ook de glasrecycling naar 90% te krijgen. Dat is dan ook gelijk zo ongeveer de enige concrete doelstelling die aan deze campagne is opgehangen. De campagne was gericht op drie doelgroepen: gemeenten (die verantwoordelijk zijn voor de inzameling van huishoudelijk afval), consumenten en stakeholders zoals producenten en supermarkten. Nedvang wilde zoveel mogelijk gemeenten activeren om campagne-content te delen, met de ‘verjaardag’ op 17 mei 2018 als hoogtepunt en uniek PR-moment. Daarnaast was het doel om draagvlak te creëren bij consumenten en stakeholders.
Strategie
De strategie...