Terug naar cases overzicht

113 Online Training Suïcidepreventie

Maatschappelijke Impact - Effie Awards 2020

Effie_20_113 Online Training Suïcidepreventie.jpg
Effie_20_113 Online Training Suïcidepreventie.jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

113 Zelfmoordpreventie

Bureau

Popcorn Stories
Animaak
Digipaint
Soulcreatives
Booming

Samenvatting

Titel

113 Online Training Suïcidepreventie  

Uitdaging

Niemand sterft radeloos en eenzaam door zelfmoord.

InziCht

Suïcidale gedachten van mensen worden vaak onvoldoende herkend door de sociale omgeving. 

Idee

Een gratis online training waarbij mensen leren om suïcidale gedachten bij anderen te herkennen en daar vervolgens naar te handelen. 

Resultaat

Een online trainingsplatform waarop tot nu toe 16.942 trainingen gestart zijn. 

Waarom Effie-waardig?

Via een laagdrempelig online product wordt een zeer zwaar thema bespreekbaar gemaakt voor het grote publiek. Naast video's met mensen die over hun eigen ervaringen vertellen, waardoor het publiek op emotioneel niveau geraakt wordt, is de kern van de training een interactieve video waarbij gebruikers zelf moeten kiezen welke kant het verhaal op gaat. Deze insteek van de training is uniek in het veld.
De doelstelling was om in 2020 10.000 trainingen te starten. In juli waren dit er al ruim 16.000. 

Effie_20_113 Online Training Suïcidepreventie.jpg

Juryrapport

Ambitie

Op het onderwerp suïcide rust een groot taboe, terwijl er in Nederland toch circa 1.900 gevallen van suïcide per jaar plaatsvinden. De organisatie 113 Zelfmoordpreventie achtte het daarom hard nodig om mentale gezondheidsproblemen en suïcidale gedachten beter bespreekbaar te maken. Vooral mannen tussen de 40 en 70 jaar hebben suïcidale gedachten, dus op die groep richtte de aandacht zich primair. Dat deed de organisatie door een online Training Suïcidepreventie te ontwikkelen die naasten van mensen met dit soort gedachten in staat moest stellen de signalen beter te herkennen. Helaas zijn er geen communicatiedoelen geformuleerd, anders dan dat de online training door minimaal 10.000 mensen moest zijn gestart. Om dat aantal te kunnen halen werd de doelgroep uitgebreid: waar de training  aanvankelijk primair bedoeld was voor professionals in de zorg, is dat verbreed naar ‘heel Nederland’.

Strategie

Suïcidale gedachten worden vaak onvoldoende herkend door de sociale omgeving....

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland